بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 6 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
پاورپوینت کتاب جامع شناسی 2
درس 12 بهران های معرفتی و معنوی
صفحه های 100 تا108
4 :جهان غرب برای برون رفت از این بحران، به سوی نوعی روشنگری پیش رفت که جایگاه وحی و شهود را در شناخت علمی نادیده میانگاشت 5 :به همین دلیل جهان غرب به شناخت از راه عقل و تجربه بسنده میکرد 6 :شناخت عقلی جدید نیز بیش از دو سده دوام نیاورد. به همین دلیل در قرن نوزدهم و بیستم، شناخت حسی و تجربی تنها راه شناخت علمی قلمداد شد :7 جامعه شناسی قرن نوزدهم، روش تجربی خود را تنها راه درست برای شناخت جهان هستی میدانست 8 :بحران معرفتی جدید هنگامی آغاز شد که محدودیت ِ های علمی دانش تجربی و همچنین وابستگی آن به معرفتهای غیرتجربی و غیرحسی آشکار شد .
1 :در فرهنگ قرون وسطی، کتاب مقدس و شهود آباء کلیسا معتبرترین راه شناخت جهان بود.
: 2 به دلیل موازات فرهنگ قرون وسطی، شناخت از راه عقل و تجربه نادیده گرفته میشد.
: 3 در دوران رنسانس این روش معرفتی، مورد تردید قرار گرفت و به تدریج به بحران معرفتی انجامید
:1 علم تجربی غربی تنها تفسیر ممکن از جهان طبیعت نیست بلکه تفسیرهای متناسب با فرهنگهای دیگر نیز میتواند وجود داشته باشد. :2 پرسش از مبانی علوم تجربی غربی، در حقیقت پرسش از بنیانهای هویتی فرهنگ غرب یعنی لایه های عمیق آن بود. 3 : با این پرسش، بحران معرفتی ـ علمی در دو بعد ظاهر شد.
افول روشنگری و شکل گیری جریان های پست مدرن
: 1 روشنگری مدرن از قرن نوزدهم صورتی تجربی پیدا کرده بود و بر اساس آن، شناخت غیرتجربی، علمی قلمداد نمیشد.
2 : ولی پس از اینکه مشخص شد، علم تجربی به معرفتهای غیرتجربی وابسته است استقلال علمی _ تجربی مخدوش شد و
هویت روشنگرانعه آن مورد تردید قرار گرفت.
:3 تردید در روشنگری به منزله ی تردید در هویت معرفت شناختی جهان مدرن بود
سازگاری بین ابعاد معرفتی با نیاز های اقتصادی و سیاسی جهان غرب
: 1 متفکران پسامدرن هنگامی در اصول و مبانی فرهنگ غرب تردید کردند که سیاست و اقتصاد جهان غرب، ابعاد جهانی پیدا کرده و نیازمند علمی بود که حضور جهانی خود را توجیه کند .
2 : اما اندیشه های پسامدرن این ظرفیت را ندارند.
3 : ناتوانی جهان غرب برای توجیه حضور جهانی خود، در شرایطی که اقتصاد و سیاستش به این حضور نیاز دارد.
4 : فرهنگی که توان معرفتی الزم را برای دفاع از ابعاد گستردە اقتصادی و سیاسی خویش نداشته باشد به حیوان فرتوتی میماند که
به رغم جثه عظیم خود زمین گیر و آسیب پذیر شده باشد.